tisdag 8 november 2016

På eget initiativ...





...och helt utan en läkares konsultation/inrådan har jag slutat med de flesta av medicinerna jag ska äta.
Jag äter inte SSRI eller uppiggande längre.
Det jag nu har kvar är viss kvällsmedicin.
Och där tryter det oxå.
Har snart slut på all nattmedicin men ids inte ringa läkare innan jag har mötet med överläkare den 21/11.
Som jag länge känt så är min kropp väldigt förgiftad av all medicin jag tvingats äta.
Har dagligen ätit medicin i ca 4 år och 7 månader.
Dessutom har jag hela tiden fått byta så jag har ofta fasat in en medicin samtidigt som jag fasat ut en annan.

I och med att jag inte längre blev berättigad sjukpenning så har det här beslutet vuxit i mig att jag ska prova att vara utan och se hur min kropp och psyke reagerar.
Än så länge märker jag ingen skillnad jämfört med att äta medicin.
Jag är ungefär som vanligt när det kommer till min psykiska ohälsa.
Så någonstans inom mig säger det att det är som jag trott, att tabletterna inte fungerat och gör någon verkan på mig.
Att jag varit tvungen att äta all dessa mediciner helt i onödan.

Men nattetid märks det att jag inte har bra tabletter eller att jag ännu inte klarar mig utan för nattsömnen har blivit mycket sämre (å då var den inte bra innan heller).

Jag har vid flertalet gånger påtalat detta med alla mediciner läkare på psyket gladeligen skriver ut till mig.
Sagt vid åtskilliga gånger att jag inte märker någon skillnad.
Det enda dom verkligen åstadkommer är alla dessa för djävliga biverkningar.
Men när väl biverkningarna klingat av känner jag ingen skillnad.
Jag har fortfarande varit lika djupt deprimerad, haft lika mycket ångest, sovit lika dåligt, fortfarande burit på suicidala tankar osv.
Så va är då meningen med tabletterna?
Jo men man kan ju (ur läkarens syn) förhoppningsvis medicinera en patient frisk.
Men så fungerar inte jag och har aldrig gjort.
Det finns ju faktiskt dem som medicinen inte biter på (man kanske inte hittat rätt sådan) där det inte fungerar alls.

Jag är trött på att vara en labbråtta.
Så nu har jag tagit saken i egna händer och slutat med den mesta skiten jag stoppat i munnen, så det så! 

Gårdagen då.
Lugn och stillsam.
Pratade som sagt med F-kassan som jag skrev igår.
Skickade in ansökan om ny sjukpenning f.o.m 2 /11.
Pratade med Midi en stund.
Gjorde en enkel middag.

Hade tortillabröd, stekta kycklingbitar, riven ost, sallad och en härlig kall hemgjord sås.
Det var lite mysmiddagskänning eftersom vi åt med händerna.
Efter middagen klädde vi på oss och gick bort till närbutiken.
Hade sett i veckobladet att dom sålde dricka för 5 kronor styck.
Behövde oxå köpa mer mjölk och så slant det ner en kladdkaka i vagnen samt en grädde på kort datum.

Det blev inte så tungt att bära hem då jag hade Mini som hjälpte.
Väl hemma diskade jag undan och sen dukade jag fram kladdkakan och den vispade grädden.
Å tänka sig så läser jag att det var kladdkakans dag igår så det passade ju perfekt.

Idag fortsätter jag mitt lugna tempo.
Ska bara laga middag.
Det får bli stuvade makaroner och köttfärsbiffar och sallad.
Lite vanlig husmanskost.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!





2 kommentarer:

  1. Att sluta med "onödiga mediciner" kan innebära en ny chans att utvecklas för dig.
    Hoppas att du har en chans till fortsatt sjukskrivning.
    Lät gott med tortilla, Kycklingbitar med tillbehör =) Kladdkaka lät mumsigt också....
    Jag ska göra makaron pudding till middag ikväll. Snabbt och enkel måltid.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jas det tror jag med.
      Makaronipudding lät gott, det ska jag laga till någon gång framöver.

      Kram

      Radera