fredag 23 december 2016

Dan före dopparedan...





Tänka sig vad dagarna galopperar fram.
I morgon är det Julafton. 

Men idag är det dagen före så jag kör den först.
Sitter här med nykokt kaffe bredvid mig.
Det smakar underbart.
Det är fortfarande becksvart ute.
Solen går upp 9.27 idag.
Temperaturen visar -2 grader.

Jag har lite att göra idag men tar det lugnt i mitt eget behagliga tempo.

I går så åkte jag in till byn för att gå på apoteket.
Hade slut på Imovane.
Köpte lite annat oxå till sjukstugan här.
Jag hade inte ens en ipren hemma, allt hade tagit slut.

Så kollar jag i väskan och ser handlingslistan ligga där.
Tänkte att varför inte julhandla nu när jag är på byn så slipper jag tidig Fredagsmorgon.
Sagt och gjort så gjorde jag just det, julhandlade.
Det gick jättebra, upplevde det inte som så himla rörigt med människor på affären även om det var en del.
Allt jag hade på listan fanns.
Framme i kassan var det bara att plocka upp varorna på bandet, ingen kö.
Och se där hade jag då julhandlat helt apropå.

Jag ringde taxi och åkte hem.
Väl hemma packade jag upp och ställde undan.

Softade lite framför laptopen.
Drack en glögg.
Tittade på historieätarna.

Så tog jag fram skinkan och griljerade den.
Blev tvungen att prova en skiva på tunnbröd, japp det var gott!

Idag ska jag koka rödbetor till rödbetscarpaccion, göra finsk kålrotslåda, påbörja en vegetarisk skärgårdssill (ska lägga in aubergine, röd lök och morot), göra i ordning kålrots"skinkan", kikärtsköttbullar, koka risgrynsgröt både till ris a´la maltan och till Minis Julaftonsfrukost samt göra glögghallon.

Det är lite pyssel men jag behöver ju inte göra allt på en och samma gång.
Tar lite om sänder.

Mini kommer senare idag.
Får se hur han mår, han började känna sig riktigt skraltig igår när han skulle åka iväg.
Hoppas dom hade en trevlig Lilla Julafton hos sin far.

Nu ska jag klä mig för att gå till närmsta butiken.
Glömde köpa hallon igår och det går ju inte att göra glögghallon till ris a´la maltan utan dem.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

Ps. Det löste sig med löneutbetalningen, tack och lov!
Vi kom på att eftersom det var fråga om en direktbetalning så skulle det inte synas på bankkontot förrän de väl var där och visst  var det så.

6 kommentarer:

  1. Här är det ca-1 grader o becksvart fortfarande...resten av familjen sover.Jag steg upp vid 8 tiden, Sov ju för länge igår o dagen kändes rätt så tung.Vi var o handla maten..oj, vad mycket folk....Har köpt all mat klart o skinkan har vi ugnen i natt :)Blir en sväng till byns affär idag....
    Imorgon är det Julafton..vi ska o äta julmiddag hos svärföräldrarnas kl 18 som vanligt.Dyker upp endast Julkalendern tror jag
    Ha en fin dan före dopparedan
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en mysig julafton och så mysigt att gå över till svärföräldrarna och äta.

      Kram

      Radera
  2. Låter som en behaglig dag :) här blir det oxå utan stress :) låter som du kommer få en finfin dag i morgon vännen :) o det glädjer mig kram på dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dagen är behaglig.
      Jag betar av listan lite eftersom.
      Dricker en glögg och nynnar med i julsånger.

      Kram

      Radera
  3. Jag håller på med skinkan just nu. Och om en stund ska jag göra Janssons Frestelse. Och griljera/marinera tjocka revbensspjäll i ugn ska jag också hinna med under dagen. Sen kan jag ta det lugnt resten av dagen och morgondagen. Igår var det dock mera att göra då yngsta dottern fyllde år.
    God JulKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det var lite att göra då dottern hade födelsedag.
      Jag ska varken göra Jansson eller revben i år, vi tar bara det livsnödvändiga.
      Och för mig blir det att göra en hel del vegetariskt, blir mer jobb med det än den vanliga maten *L*

      Kram

      Radera