tisdag 13 december 2016

Det var visst Lucia idag...





...och jag har givetvis totalt glömt bort det.
Såg på FB när jag startade upp dagen och tänkte nej men där ser man!
Jag får väl titta på Lucia på  playtv om jag orkar.
Lusten är inte så stor.

Annat var det när barnen var liten och vi var runt och lussade hos far- och morföräldrar.
Då var det riktigt mysigt.
Eller på den tiden jag orkade baka inför Lucia.
Jag gjorde alltid dubbelkusar och stora pepparkakor som jag dekorerade med våra namn.
Minns att barnen tyckte det var både spännande och gott.

Och sen alla Luciatåg man sett under skolåren, det har varit en del.
Och i år kom jag inte ens ihåg det.
Men vill jag "fira" lite så har jag lussebullar i frysen och pepparkakor i skafferiet.
Köpta förstås.

I går fick jag i alla fall ordning på vilken dag denna vecka som mötet blir på.
Det var på Torsdag.
Handläggaren måste ha svarat på mitt mejl direkt när hon öppnat sin dator för svaret kom tidigt på förmiddagen.
Det innehöll även en ursäkt för att hon virrat till det.
Så nu vet jag.

När jag hämtade posten så låg ett brev från Landstinget i brevlådan.
Jag tänkte att det var en kallelse till en läkartid men så var inte fallet.
Det var uppföljning på provtagningen jag var på förra Måndagen.
Tydligen hade jag en del låga värden så han skrev ut vitaminer som jag ska äta dagligen, sen blir det en ny provtagning längre fram för att se om värdena korrigerat sig.
Det var bla folsyra,  B12 och B6 som jag hade för låga värden i.
Vet att man kan bli trött, deprimerad och få problem med minnet om man har för låga värden av detta.
Om det stämmer på mig får jag väl se.

Nå dagen då?
Nej, inga planer idag heller.
Jag känner fortfarande av den där förlamande tröttheten som gripit tag om mig.
Den går inte att skaka av sig.
Det känns lite övermäktigt just nu att det inte ger med sig.
Måste orka klä mig och ta mig in till byn på Torsdag men känner jag det såhär i kroppen då vet jag inte hur det ska gå.
Det kommer att bli en kamp.
Eller så har förlamningen släppt och det går lättare, får väl hoppas på det sistnämnda.

Ha en behaglig Lucia alla fina!

Kramen om!

8 kommentarer:

  1. Ja du jag hade oxå glömt men dottern skickade bild på mina små barnbarn så jag kom i håg ..trist att du känner så jag börjar känna lite bättre i min förkylning tack! :) skall snart iväg men önskar dig en fin dag på alla vis kramen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotona var jättesöta på barnbarnen.

      Kram

      Radera
  2. Jo,igår hörde jag att det är Lucia...minns också firandet då ungdomarna var i lågstadiet. Ett år var äldsta dottern tärna i byns Luciatåg också. Bra att tiden till handledaren ordnade sej......Ha en fortsatt fin dag
    kram

    SvaraRadera
  3. Visst var det en annan sak när barnen var små med lucia som du säger man var runt och lussade hos släkten. Vi var och tittade på barnbarnen i går, Anton går ju i sexårsgrupp och så duktiga dom var och kunde sjunga så bra. Det är nog inte lätt att få till det med ett gäng sexåringar men det var lyckat. Lillasyster Stella går på dagis där var vi först och hörde på dom. Hoppas det blir bättre när du nu fått medicin den hjälper säkert mot trötthet och nedstämdhet. Stor Kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så härligt det låter med små 6 åringar.

      Kram

      Radera
  4. Jag bakar inte längre inför Lucia. Däremot kommer jag att vara tvungen att baka många Lussekatter till dotterns Julavslutning nästa vecka (Dotterns klass " vi föräldrar" ska alla baka lussekatter) Det blir alltid fika efter avslutningen. Och de räknar med att ca 400 personer kommer till kyrkan. Samma vecka (nästa vecka) som avslutningen måste jag även göra tårta och baka gott då yngsta dottern fyller år.
    Så oavsett om jag vill eller inte måste jag baka många gånger under December månad.
    Trevlig Luciadag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så jag känner med dig.
      Att behöva baka när man inte orkar eller vill, nej fy vale.

      Kram

      Radera