lördag 17 december 2016

Lördag, helg och lite annat...





Sitter i mitt kök som vanligt.
Det är morgon.
Ute är det becksvart men inne är det varmt och gott och ljust.
Jag har min gula mugg fylld med nykokt kaffe bredvid mig.
På spisen har jag en kastrull med ägg som jag kokar till våran helgfrukost.

Mini ska iväg idag.
Han blir hämtad strax efter 09.30.
Han ska följa med sin far, fästmön och systrar till Ikea.
Kul för honom.
Så jag blir ensam idag.
Och behöver inte laga middag då dom äter ute.

I går så åkte jag iväg tidigt på morgonen för att helghandla.
Eftersom jag inte skulle handla så mycket gick det snabbt.
Kom till kassan (självskanningskassan alltså) och då var det dags för en avstämning.
Himla tur att jag inte handlat så mycket.
Och jag hann med övergång på bussen trots att det tog lite längre tid på affären än tänkt.
När jag kom hem på gården tittade jag upp mot himlen in mot byn.
Vart tvungen att fota för det var rent magiskt.
Det var som stor del av himlen brann.
Tyvärr så blir det ju inte lika bra med min mobilkamera jämfört med hur det såg ut i verkligheten men det är alltså det som dagens foto föreställer.
"Ett magiskt ögonblick"!

Mini kom sent på eftermiddagen.
Vi åt spagetti och köttfärssås, riven ost och sallad.
Mitt val, jag var så supersugen på köttfärssås att jag bara var tvungen att laga det.
Vi hade chokladtryffelpajen till efterrätt med lättvispad grädde.
Vi tycker väl båda att den gick an men var inte det godaste vi ätit.
Tror inte jag gör om den.

Sen fick jag för mig att jag lika så gärna kunde ta fram granen och inte vänta tills Söndag som vi planerat.
Som vanligt är det en del möckel att sätta ihop den och sen ska man göra alla grenar fina osv.
Och glad blev jag då jag packade ner julgransbelysningen så fint, inte ett endaste trassel så jag tänkte tydligen genom det skitnoga i fjol när jag packade ner den.
Jag fick dit belysningen och så klädde vi den tillsammans, jag och Mini.
Och otroligt nog så lyckades jag hitta timern som jag alltid brukar ha till granen.
Den var liksom helt försvunnen i fjol.
Så nu lyser den en stund tidig morgon för att sen tändas sen eftermiddag och släckas innan midnatt.
Skitbra.

Efteråt kändes det skönt att ha gjort det och jag måste faktiskt erkänna att även om jag helst av allt inte ville ha gran så är det ganska så mysigt ändå.
Men en massa tomtar tar jag inte fram i år, där sätter jag gränsen.

När jag skulle gå och lägga mig var jag så trött att jag nästan snubblade på fötterna.
Handling, laga middag och sätta upp julgranen på en och samma dag blev aningen för mycket för mig.
Trodde jag skulle somna på studs men jag hann knappt landa med huvudet på kudden förrän tankarna började mala i skallen på mig.
Det tog tid att tysta ner hjärnan, att liksom tvinga mig själv att inte grubbla, tänka på det jag ännu inte vet så mycket om.
Å ja, till slut efter många, många timmar så somnade jag.
Jag fick i alla fall ihop 4 timmar men jag hade behövt minst det dubbla.
Känner hur ont jag har i kroppen idag (det lilla jag bar hem från affären igår) och så såsar det i skallen.

Men, men idag behöver jag inget göra eller jo jag ska laga till en del av morgondagens middag.
Vitlöksspäckad skinkstek i lergryta.
När jag väl har späckat den och kryddat den sköter den sig själv i ugnen så det är inte något himla möckel med det.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

4 kommentarer:

  1. Vitlöksspäckad skinkstek lät gott. Själv ska jag nog göra kalops idag. Att göra kalops tar ju några timmar även om det är lättsamt att laga till. Julgranen hos mig är redan uppsatt sen en vecka tillbaka. Min yngsta trots sina snart 15 år tjatade sig till att granen skulle upp tidigare än normalt detta år.
    Önskar dig en bra dag idag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Godmorgon fina du :)
    Det var en lika fin himmel hos oss igår,såå fint :) Här blev det ju stan som du såg på bloggen. Jag har rätt så jobbigt då det är mycket folk....hör sämre på vänster öra o känner mej okoncentrerad....Måste svänga huvudet mot den jag pratar med ifall dom står på min vänstra sida....jobbigt....ett nytt inlägg ligger ute nu o julkalendern också. Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker bilden är jättefin.

    När jag får avstämning är det bara några varor som dom scannar i min påse som tur är. Annars brukar dom vara hjälpsamma att plocka ner det igen.

    Maten lät som vanligt jättegod. 😀
    Visst ärret jobbigt när tankarna sätter igång. Jag har inte lärt mej riktigt än hur jag stoppar dom.

    Ha en fin lördag! Kram

    SvaraRadera
  4. Låter skönt o mysigt :) blir nog en hel mysig lördag ..hur är det med ditt knä?? ta hand om dig o mys på stor kram <3

    SvaraRadera