söndag 25 december 2016

Nu är det jul igen...





Tänka sig att julen inföll precis som den skulle i år igen.
Den var lugn, fin och gemytlig.
Mini och jag började morgonen som sig bör med en gemensam julaftonsfrukost.
För mig som låter risgrynsgröten vara duger skinkmacka och kaffe alldeles utmärkt.
Och det är en utmärkt start på en lång dag.

Jag duschade och gjorde mig fin och så passade jag på att vila en god stund.

Kalle Anka började och jag tittade lite omsänder samtidigt som jag dukade upp julbordet.
Trots att jag tog det lugnt med inhandlande så blev det ändå en hel del.
 Alldeles för mycket för tre personer att äta.
Men vansinnigt gott.
Midi blev väldigt förtjust i de vegetariska rätterna jag gjort.
Själv tog jag bara av den finska kålrotslådan.
Nå vi satt länge och njöt vid julbordet.

Sen önskar jag att den där pigan kom fram och dukade undan och tog tag i disken men något sådant hände givetvis inte.
Jag dukade undan.
Jag gjorde i ordning en låda med julmat till Maxi.
Jag gjorde i ordning så att Midi fick ta med sig det vegetariska rätterna.
Vissa kunde hon lägga rätt i frysen så har hon till sen.
Å efter det så tog jag hand om disken medan Mini och Midi låg och fnissade på hans rum.

Så blev det efterrätt.
Min ris a´la malta med glögghallon.
Som vanligt en succé.
Och som vanligt alldeles på tok för mycket.
Mycket gott dock.

Midi delade ut julklapparna.
I år fick jag flest.
Himlarns vad snäll jag måste ha varit året som gått.
Jag fick fina saker.
Av barnen, en rostfri stor bunke, en stor sil, en sak man kan sikta mjöl med (kan inte komma på något namn, en digital köksvåg.
Och av fina bloggarn Eva så fick jag en påse Marianne (favorit) och ett par jättefina stickade sockar (Tack Eva).

Barnen fick sina paket, chokladask till alla tre, Mini fick pengar samt 6 månders surf med början  december 27, Midi fick pengar samt en riskokare, Maxi fick pengar samt en elvisp med tillhörande ställning och bunke (man ska kunna sätta en deg med den).
Det lät som om barnen blev nöjda och glada.

Jag var nöjd och glad och himla trött.

Midi blev hämtad runt 19.30 av sin far så att hon skulle slippa gå hem.
Efter Maxis jobb skulle dom ses så Midi tog med sig Maxis mat och klappar.
Hoppas dom hade det mysigt för en stund.
Bägge jobbar tidigt idag.

Själv satte jag mig och såg Karl-Bertil Jonssons Julafton.
Man kan inte låta bli att se den på Julafton, den är alltid lika bra.

Både jag och Mini är fortfarande väldigt förkylda så jag gjorde kväll ganska så tidigt.
Skitsamma att det var Julafton, jag orkade inte sitta uppe bara för att...
Å det var ljuvligt skönt och svalt i sängen.
Tror jag somnade ganska så snabbt.

Idag är det Juldagen.
Jag har Mini här, han ska inte bli hämtad förrän runt 16.00 tiden i eftermiddag.
Så vi får oss en lugn och skön dag.
Inte behöver jag laga mat eller göra något vettigt alls och det är ljuvligt.
Ska bara såsa omkring och vara...

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




12 kommentarer:

  1. va roligt att du gillade det, låter som en behaglig julafton som vi :) lugn o skönt o som du skall vi bara såsa omkring idag :) hoppas du får en fin juldag kramen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagen har varit lugn och skön.

      Kram

      Radera
  2. Låter som en mysig julafton :) Här var den också mysig...vi softar idag :) Imorgon är planen att fara o hälsa på mamma. Kanske fixa nytt simkort åt sonen om vi hinner. Annars blir det på tisdagen. Ha en fin fortsättning på julen
    Kram,kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det skönt att bara såsa omkring, samma här. Låter som en fin julafton hos dig med barnen, vi firade också men barn barnbarn och god mat + tomte förstårs för dom små. Stor Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja julaftonen var riktigt fin.

      Kram

      Radera
  4. Det låter som en mysig jul. Synd bara att inte Maxi kunde vara med.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var synd att Maxi inte kunde vara med men jag skickade i alla fall med en låda med julmat till henne.

      Kram

      Radera
  5. Låter som ni haft det fantastiskt trevligt tillsammans. Kul när julklapparna blir till belåtenhet också:)) Härligt att bara få såsa omkring och mysa dagen efter julafton:)) Kram till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en härlig julafton.

      Kram

      Radera
  6. Låter som ni fick en mysig och fin julafton tillsammans!
    Jag gillar vegetariskt så jag blir nyfiken när jag läser om vegetariska alternativ, det brukar vara så gott.

    Önskar dig en avkopplande fortsättning på julhelgen <3
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag tyckte var godast av det vegetariska var den finska kålrotslådan.
      Den kan jag tänka mig göra när som helst som tillbehör till en middag.

      Kram

      Radera