söndag 4 december 2016

Söndag 4 December 2016...





Jag klev upp i ottan men har dröjt med att starta upp datorn.
Jag nyser gång efter annan, sådär konstigt nysigt,  nästan utan slut.  
Ögonen tåras för varje nysning och rinner i en stilla ström nerför kinden.
Jag är inte ledsen, har bara kommit in på ett nyskalas.
Brukar ni nysa flera gånger på raken utan anledning?

Det är bara jag som är vaken.
Mini sover gott på sitt rum.
Än är det många timmar innan vi äter vår gemensamma helgfrukost.
Tänk att frukost smakar så gott i sällskap av sonen.
Jag äter bara frukost de helger som han är hos mig.
Annars får det vara.

Gårdagen var lugn.
Jag sov en siesta vid lunchtid.
När jag vaknade var jag alldeles förvirrad för jag visste inte om det var morgon eller kväll eller vilken dag det var.
Det tog en stund att bena ut det.
Å sen fick dagen rulla på som den ville.

Jag vispade ihop våffelsmet och så gräddade jag våfflor som jag serverade med sylt och grädde.
Vi blev båda jättemätta.
Jag diskade undan och sen började jag se på film på laptopen.
Mini låg i sitt rum och vilade kontra pluggade.

Klockan 22 var jag så trött att jag kröp ner mellan svala lakan och när jag skriver svala så menar jag egentligen iskalla.
Brukar alltid bädda upp en bra stund innan jag lägger mig och i går fick vädringsluckan stå på vid gavel.
Det var helt klart minusgrader ute.
Jag vill ha det kallt när jag ska sova.
Har alltid på mig raggsockar på fötterna för fryser jag om dom så kan jag omöjligt sova.
I övrigt har jag en t-shirt på mig (såhär över vintern).
Och vädringsluckan står nästan alltid öppen.
Vad har ni på er när ni sover?

Idag har jag inte så många planer.
Jag ska givetvis laga middag.
Tänker mig potatisgratäng, fläskfilé med beasås och sallad.
Mini önskade igår.
Så det får bli en sån däringa riktigt Söndagsmiddag med kött och pärern.

I övrigt får jag samla kraft inför morgondagen.
Jag måste åka in med 07 bussen för provtagningen på HC.
Sen har jag några timmar att slå ihjäl innan byn öppnar.
Ska gå in på Claes Olsson och köpa julklappen som kommit.
Efter det blir det att trava längst upp på stan och ha samtal med kuratorn.
Vet inte riktigt hur knäet kommer att må av den promenaden.
Och efter samtalet måste jag nog köpa mer mjölk innan jag åker hem.
Har jag tur är jag hemma runt 13 tiden, har jag otur blir det senare.

Så det blir en sån där dag jag önskar redan var genomlevd.

Men det är som sagt i morgon.
Idag är det Söndag och vila som gäller.

Ha det bäst alla fina och ha en behaglig Andra Advent!

Kramen om!







6 kommentarer:

  1. Godmorgon fina du! Jag brukar nog nysa sådär.....sover i pyjamas med en topp o korta byxor till
    Ha en härlig söndag
    kram

    SvaraRadera
  2. Ja du jag sover som gud skapade mig, japp och ändå slänger jag av mig täcket mellan varven :) åh det låter som en dryg morgon i morgon för dig ..ja jag nyser oxå som dig ibland he he skumt! mysigt med er frukost tillsammans :) ha nu en fin 2 advent på alla vis stor kram vännen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter varmblodig av dig, jag klarar inte av det på vintern men gärna på sommaren.

      Kram

      Radera
  3. Jag som är allergisk (hösnuva) kan på sommaren nysa miljontals gånger. Och då är jag helt slut efteråt. Det händer även att jag får ett nys anfall utan vidare övriga tider på året oxå. Och då om jag börjar nysa slutar jag aldrig att nysa känns det som. Jag brukar på vintern sova i en t-shirt och sockar. (Fryser också om fötterna oavsett sommar eller vinter.) Så jag har alltid sockar på mig oavsett årstid.
    Ha en trevlig andra advent! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raggsockarna har kommit på mig det senaste året.

      Kram

      Radera