onsdag 18 januari 2017

Återhämtning, sömn och vila...





Så som bilden visar känner jag mig.
Så trött att jag skulle kunna sova stående.
Men sömnen vill sig inte riktigt än.

Dagen har gått åt till återhämtning och vila.
Jag har t.o.m varit ute på en liten promenad.
Kände att jag behövde frisk luft och det var inte särskilt kallt ute.
Sen har jag bara suttit och läst i mammas dagböcker.
Hade tänkt skriva ett inlägg efter lunch men internet trasslade så jag kom inte ut.
Mini skulle titta på det när han kom hem från skolan och vips så fungerade det igen.

Mammas dagböcker.
Jag läser för att försöka göra mig en bild över hennes liv.
Hitintills så framstår ensamheten tydligt och att det är påfrestande för henne att ha hus.
Det är mycket med huset att göra, skottningen på vintern, gräsklippningen om sommaren.
Sen verkar hon ha haft stora problem med avloppet som hon ständigt oroade sig för.
Och så bilen som hon sköter om så fint.
Sopar av den och startar upp den dagar då hon inte ska någonstans.
Ser till att den håller sig isfri.

Särskilt mycket kontakt med andra ser jag inte att det funnits.
Inte de sista två år som jag läst i alla fall.
Någon enstaka väninna som hon pratar med ibland samt en man som ringer henne någon gång om sänder.
Jag får en stark känsla av ett torftigt liv utan så mycket innehåll förutom tv,n och böckerna hon ständigt läser.
Att läsa böcker är förvisso ett angenämt nöje och där finns många vackra världar att försvinna sig i.

Mathållningen verkar heller inte fungerat sista året.
Hon slutar laga egen mat, går över till färdiga frys-mat-lådor eller så äter hon fil och mackor.
Mamma har väl aldrig varit den som tyckt om att laga mat i och för sig men det känns som att hon ätit väldigt lite under det sista året och bara några dagar i veckan har hon ätit varm mat.

Tankarna och känslorna är stormiga just nu.
Men jag försöker andas så gott jag kan.

Nu ska resterande av dagen ägnas åt fullkomlig vila.
Ska inte läsa mer dagbok idag.

Ha det bäst alla fina och tusen tack för alla omtänksamma kommentarer ni skrivit till mig.

Kramen om!




2 kommentarer:

  1. Förstår att det måste kännas märkligt att läsa sin mammas dagbok. Det där med mammor kan vara svårt...
    Ser i föregående inlägg att det varit kämpigt här.

    Sänder dig ljusa tankar och kramar-
    Må världen bli en bättre plats för oss alla.

    Kramen

    SvaraRadera
  2. Sömn och vila är nog det bästa för dig just nu. Det kommer att bli mycket för dig framöver. Och då behöver du all styrka och kraft du kan få.
    Sköt om dig! Kramar ♥

    SvaraRadera