måndag 9 januari 2017

Ny vecka och lite om ditt och datt...





Idag är det Måndag och det är en helt ny vecka.
Fick precis påminnelse från psyk att jag har tid för samtal i morgon förmiddag.
Vi får se om det blir av.
Vet inte vart vi befinner oss i samtalet heller, var så länge sen sist så jag tror vi helt kommit av oss.
De sista gångerna har vi setts på mina möten med AF och det är ju inte samma sak.
Det är inget psykosocialt samtal.
Nå jag lär märka i morgon bitti om det blir eller inte.

I går hade vi chatt med middagsbrudarna.
Det blev ju aldrig av att vi sågs i December.
Tjejen som skulle anordnat träffen glömde eller nåt.
Nu funderar vi på att gå ut och äta i slutet av Januari så vi preliminärbokade ett datum.
Jag hoppas att det blir av och att alla i gruppen kan vara med.

Granen blev aldrig nedplockad i helgen.
Tanken var god men energin saknades.
Lite vanligt mig förstås.
Jag drog i alla fall ur sladden i helgen så den lyser inte längre.
Julen är officiellt slut i detta hem men nu ska jag som sagt bara plocka ner granen.
Vad som känns jobbigt är att lyfta ut kartongerna från klädkammaren.
Det är lite trångt där inne och lite besvärligt att lyfta ut kontra in så det är nog mest därför jag inte kommer mig för.
Vet ju att det går ganska så snabbt när jag väl kommer igång.
Bökigaste är ljusslingan, att se till att den inte blir trasslig tills nästa år när den ska fram igen men jag har min strategi och det funkade detta året så.
Bara göra som jag gjorde i fjol alltså.

Idag börjar jag med 5;2 igen.
Har inte kört det sen i somras.
Känner att magen helt slutat fungera så jag måste få ordning på den igen.
5;2 är bra då, min mage fungerade jättebra under det halvår jag höll på.
Tydligen mår kroppen mycket bra av dessa två dagar med mycket litet kaloriintag per vecka.
Å går jag ner dom kilon jag lagt på mig under min höst/vinterdepression är det bara positivt.

Det blir alltid likadant när jag går in i höst/vinterdepressionen.
Mina normala basala funktioner slutar att fungera.
Antingen är jag inte hungrig alls eller så är jag hungrig hela tiden.
Det säger sig självt att det inte är snällt mot kroppen.
Den klarar inte av att hantera det och då slutar magen att fungera och då blir det mer elände.

Så därför startar jag upp och som sagt, det gick ju väldans bra ifjol så det borde gå bra nu oxå.
Oavsett vad man gör är det bara de första dagarna som är jobbig sen är man inne i tänket igen.

Om knappt en månad så är det dax för min och mina barns Birkakryssning.
Måste komma ihåg i slutet av denna månad att boka tågbiljetter till staden mellan bergen där transferbussen för oss går.
Ska bli så himla mysigt att än en gång få göra detta med mina härliga ungdomar.
Jag tror dom ser fram emot resan lika mycket som jag gör.
Även om resan i sig inte är lång, kryssningen tar 22 timmar, så är den intensiv och man umgås hela tiden så det är perfekt som en familjeutflykt.
Jag har bokat två hytter denna gång så tjejerna har en och jag och Mini delar på en.
Å så hoppas jag givetvis att sjögången är mild så att resan verkligen blir rolig.

Vi kom fram till att det är ganska precis tre år sedan förra kryssningen.
Minns att jag hade fått en penninggåva av min fina morbror.
Han uttryckte att förutom att jag kanske behövde lägga en peng i någon räkning så skulle han bli glad om jag hittade på något roligt med barnen för pengarna och då blev det en kryssning med Birka.
Vi hade så himla mysigt, det var perfekt.

Mini var helt salig efteråt och har sedan dess önskat att vi ska göra om resan.
Å nu är det snart dax för det.
Det ska som sagt bli himla trivsamt!

Nu ska jag koka mer kaffe och fortsätta min dag.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!






12 kommentarer:

  1. Här blev nog resten av julen utstädad idag😄Rätt så slut nu, tog en promenad o kom in nyss. Sonen for med bilen till skolan. Slutar 13.40 o jag ska o handla mat till stan. Lite andra ärenden också. Ska ringa reumasköterskan efter kl 12 idag. Imorgon vattengympa🏊Längesen sist! Ha en fin måndag😄Kram💗

    SvaraRadera
  2. Ja du alla dessa myndigheter skrämmer en, fk är inte ok heller snart skall jag arbetsträna va mysigt det blir med er resa :) ja man får ha lite skoj att se fram emot under denna gråtiden :) kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det känns gruvsamt att börja med arbetsträningen men är det så att det blir för mycket för dig MÅSTE du bromsa och säga ifrån, inte vara fröken duktig.

      Kram

      Radera
  3. Det låter härligt med en Birkakryssning för dig och dina barn "ler".
    Förstår att ni alla längtar.
    Hoppas att din kurator inte avbeställer din samtalstid med henne i sista minuten.
    5:2 dieten verkar passa dig som handen i handsken. Fortsatt lycka till med den.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli härligt att åka iväg med ungdomarna även om det bara handlar om 1 1/2 dygn.
      Känns skönt att komma igång med 5;2 igen och jo den passar mig perfekt.

      Kram

      Radera
  4. 5:2 testade jag för nåt år sen och det funkade verkligen. Kanske dags igen för mig oxå. Så roligt att ha en träff med tjejerna framför dig och dessutom en kryssning. Vi behöver alltid nåt att se fram emot. Ha det gott. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första dagen avklarad och det har gått himla bra men känner lite hunger nu och att skallen är slut på.
      Men det brukar ju vara så i början sen går det till sig.

      Kram

      Radera
  5. Hoppas att du kommer att få må bra när du nu ska ut på kryssning med barnen. Oj så roligt ni kommer att få det :) Förstår att ni längtar. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli så roligt att åka på kryssning med mina kära ungdomar.

      Kram

      Radera
  6. Det låter ju jätteroligt med en kryssning med barnen! Härligt.
    Jag önskar jag kunde ha mer disciplin för att äta 5:2. Det gick inte så bra förra gången när jag försökte, jag föll ganska snabbt tillbaka till vanliga vanor. Kanske jag måste vilja väldigt mycket mer....
    Ha en fin kväll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man klara av 5;2 måste viljan vara stark särskilt i början när man grundar sitt tankesätt. *L*

      Kram

      Radera