tisdag 24 januari 2017

Utredning och beslut rörande mamma...





Sitter med min mugg kaffe och försöker vakna till liv.
Huvudet dundrar och värker.
Jag känner mig inte vidare balanserad.

I går var första dagen på utredningen.
Fick en del lokalinformation, ni vet hur man gör om det börjar brinna osv.
Sen visade det sig att det inte blev något möte med arbetsterapeuten, hon var hemma och vabbade.
Jag fick sätta igång lite lätt vid datorn.
Olika övningar i Word.
Igår var det infoga övningar.
Egentligen inte svårt men ändå krångligt.
Man ska ju läsa instruktioner och det kan knöka till det när hjärnan inte riktigt är med.
Kände mig avtrubbad, som om det inte var jag som satt där och fick ont i ryggen.

Det var skönt att klä på mig ytterkläderna och gå hem.
Jag bestämde mig för att promenera hem.

När jag kom hem hade jag gjort mitt.
Var så trött och färdig.
Satt och häcka på stolen i köket flera timmar innan jag orkade resa mig upp och gå in i sängkammaren.
La mig och tittade på tv resten av dagen.

När jag väl gjorde kväll så hade jag fruktansvärt svårt att somna.
Låg i timmar och vred mig.
Hjärnan spann i 120, kunde inte stilla sig.

Blev inte många timmars sömn i natt och nu sitter jag här igen.
Med min kaffemugg.
Försöker skaka liv i min trötta kropp.
Det känns som om hjärnan farit all världens väg.
Märker när jag skriver detta att den inte är med.

Lillebror ringde igår eftermiddag.
Hade varit hos begravningsbyrån.
Lämnade in uppgifter och fick på det stora hela veta vad som gäller.
Det som ställer till det är mammas hus, det hade varit enklare om hon bott i lägenhet.
Han åker ner i dag eller i morgon, ska träffa någon som ska värdera huset eller nått.
Vi måste sälja det och tyvärr så ligger huset i ett svårsålt område och sen är huset i sig så himla förfallet.
Det blir nog att till slut bara ge bort det.

Arrangemangen kring mammas jordsättning är oxå klara.
Just nu så ligger hon i väntan på en obduktion i en större stad norröver.
Vad som händer efter obduktionen är nu planerad.
Efter obduktionen så skickas hon direkt till krematoriet och sen jordsätts hon i minneslund.
Vi kommer inte att hålla en traditionell begravning för mamma.
Hon var inte särskilt troende, gick inte till kyrkan.
Och det skulle bara vara jag och min bror med och ingen av oss känner att vi behöver en traditionell begravningsakt för att göra ett avslut/avsked med henne.

Först funderade jag på om det skulle vara respektlöst gentemot mamma men finaste Pappelino säger att hans önskemål är detsamma vid sin egen död.
Ingen präst, ingen begravningsakt, kremering och minneslund.
Om vi sen vill samla oss för en egen liten ceremoni är det okej, det väljer vi själva.

När han sa det kändes det som vårat beslut var rätt.
Man är ju ganska styrd traditionellt och det här går ju utanför normala normen.

Vad tycker ni, traditionell begravning eller inte?

Nu ska jag fortsätta dricka kaffe.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!





10 kommentarer:

  1. Godmorgon finaste du ☕😃 Då min pappa dog så hade vi en traditionell begravning...Det blev en stillsam sådan. Troligen blir det nog en liknande sen då det blir dags för mammas.. Idag blir det nog vattengympa för mig🏊🏊Hämta sonen o sen får vi se vad dagen bjuder på. Ha en så bra dag du kan✨😄Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det gick bra på vattengympan.

      Kram

      Radera
  2. God morgon vännen ....kan känna med dig ang tröttheten jobbigt för dig , o ang mamma ja det tar mkt energi nu, och tror nog ni gör rätt i det du säger, vi hade för min mamma en enkel cermoni i ett kapell men å andra sidan hade vi en helt annan relation med vår mamma. Det vet bara ni bäst o det låter vettigt :) trist med huset stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tråkigt att det blir så krångligt.

      Kram

      Radera
  3. Tycker verkligen det beror på vem vad och vad denne hade tyckt... låter som ett klokt beslut för mamma!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är rätt beslut att ta i vår situation.

      Kram

      Radera
  4. Jag tror ni gjort alldeles rätt och beslutet kan bara ni ta. När min pappa gick bort för 10 år sedan hade vi en traditionell begravning för honom. Dom har en grav eftersom jag hade en syster som gick bort året innan jag föddes. Så det var naturligt att han skulle vara där och mamma också den dagen. Jag förstår din trötthet, mycket nytt och så allt med din mamma. Stor Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket nu med mamma och utredning.

      Kram

      Radera
  5. Ni gör nog det rätta för alla . Lycka till med ert fortsatta arbete för att ordna allt för mamma. Kram

    SvaraRadera