lördag 18 februari 2017

Dagen efter en begravning...





Nu så är begravningen över.
Den var vacker, fin och berörande.
Vi var många som samlats för att ta ett sista farväl.
Jag satt med min finaste Pappelino.
Mina barn satt med sin pappa och farmor.
Många tårar rann längs kinder.

Efter akten kramade jag om alla de närmast sörjande.
Det var ett tag sedan jag träffade min fd svärfars söner med familj.
Vi kom fram till att sist vi sågs var när barnens farbror dog.
Å det är några år sedan nu.

Vi samlades i församlingshemmet för minnesstund.
Det bjöds på en underbart, ljuvligt god smörgåstårta.
Någon läste ett brev som skrivits till honom som verkligen belyste barnens farfar, tog fram den grundläggande essensen av honom.
Det var mycket vackert skrivit.
Någon läste en dikt.
Man läste upp alla gåvor som skänkts till olika fonder.
Det sjöngs en sång.

Sedan var det över.

Jag kramade om alla igen och sa tack för mig och så skjutsade finaste Pappelino hem mig och följde mig upp till lägenheten.
Han bad att få titta i en av mammas dagböcker så jag valde ut en på måfå.
Han läste en stund, den var skriven i samma negativa och destruktiva anda som dem jag tidigare läst.
Pappelino sa att hon kan verkligen inte mått bra genom sitt liv.
Det tror inte jag heller.
Vi pratade lite runt mamma och sen så åkte han hem till sig och jag blev ensam.

Jag ringde mina tre barn för att höra hur dom mådde efter begravningen.
Dom var fortfarande lite ledsna men det var okej med dem.

Så ringde jag och pratade bort en stund med en väninna.
Och så ringde min fina morbror.
Vi pratade i flera timmar.
Jag är så glad att vi har den fina kontakt som vi har.
Det är guld värt och han är en mycket bra man.
Kan inte förstå att han är bror till min mamma.
Det finns inte minsta likhet mellan dom.

Efter samtalet så var jag så trött att jag bara gjorde kväll och la mig i sängen.
Har sovit hyfsat i natt men jag är väldigt trött i hjärnan idag.
Det var för många människor igår och begravningen och minnesstunden tog sin tid.
Alldeles för många intryck på en gång för min hjärna att bearbeta.
Men jag ångrar givetvis inte att jag var med och tog ett sista farväl av min fd. svärfar.

Idag är det vila och återhämtning som gäller för mig!

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!






8 kommentarer:

  1. Låter som en lugn o fin begravning :) skönt sorgen får man ta efterhand som det kommer o så klart behöver man vila efter en dag som den så gör så o ta hand om dig varm kram till dig min vän <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den, ett värdigt avslut.
      Vila gjorde jag hela dagen.
      Hade inte energi för annat.

      Kram

      Radera
  2. Hoppas att du får vila idag❤Ha en fin lördag😃
    Kram❤

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du får vila idag!
    Begravningar är svåra, de väcker så många tankar om hur skört livet egentligen är. Det tar på krafterna. Gott dock att det var en fin begravning.

    Önskar dig en vilsam söndag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  4. Det brukar kännas skönt när allt jobbigt är över. Ta hand om dej. Kramen till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att begravningen är över nu.

      Kram

      Radera