onsdag 15 februari 2017

Onsdag och lite mammafunderingar...





Idag har jag en ledig dag.
Mycket skönt!
Jag låg jag kvar i sängen lite längre än vanligt.
Och så började jag dagen så lugnt jag kan med en kopp kaffe.

I går var det Alla Hjärtans Dag.
Firade ni på något särskilt vis?
Själv firade jag inte alls.
En helt vanlig dag blev det.
Jag gick omkring i zombiestadiet.
Var så trött att jag inte ens kunde tänka en vettig tanke.
Nätter utan sömn gör underverk!

Jag fick däremot en fin hälsning av min morbror via sms.
Det blev jag jätteglad för.
Jag har ju bara han kvar från mammas sida.
Å det är skönt att vi har kontakt med varandra.

På tal om mamma så ringde jag vakthavande befäl på orten hon bodde för att höra om dom fått in obduktionsrapporten om mammas död.
Dom hade inte fått in den slutgiltiga, bara den preliminära som sa att inget brott begåtts.
Jag fick direktnummer till denna karl som har hand om det så jag ska prova och ringa i slutet av Februari och höra om den kommit då.
Skönt att slippa gå via växeln och kunna ringa direkt.

Idag är det 4 1/2 vecka sedan jag fick budet om mammas bortgång.
Tänkt vad tiden går.
Jag tycker det känns som om det hände nyss.
Jag kan fortfarande minnas den där hemska Söndagskvällen då två poliser stod utanför min dörr och bad att få komma in.
Jag kan minnas den grymma panik jag kände och sen lättnaden/chocken över att det inte handlade om någon av mina flickor utan att man hittat min mamma död.
Det var så overkligt.
Som om jag långt uppifrån kunde observera mig själv och poliserna i mitt kök.
En mycket märklig känsla.

Jag har ju läst en del ur mammas dagböcker som jag hittade i hennes hus men jag har lagt ner det nu.
Det blev så otroligt obehagligt att läsa allt negativt hon skrivit om människor runt omkring sig.
Det var inte roligt att läsa vad hon skrivit om mig.
Det fick mig nästan att tro på vad det stod, ifrågasätta mina egna upplevelser av våra samtal.
Jag fick skaka liv i mig själv och bestämma mig för att inte läsa mer.
Det gjorde inget gott men jag läste i början för att jag ville få en bild av mamma och hennes liv.
Jag kan ärligt säga att den bilden fortfarande är vag och otydlig.
Mest för att jag inte kan förstå hennes sätt att se livet och andra människor.
Tycker mest av allt att det bara är tragiskt.
Hur hon drar sig undan från sina barn och barnbarn och har massor av negativa tankar om oss.
Hur hon ser ner på andra människor i sitt liv och skriver väldigt fula saker om.
Alla öknamn hon gett sin omgivning.
Hon kan inte ha mått bra alls.
Hon var väldigt ensam.

Min sorg runt mamma är väldigt oklar.
Jag känner lättnad samtidigt som jag sörjer det som aldrig blev.
Att hon inte ville ha kontakt med mig och mina barn.
Att vi aldrig hade en normal mor-dotter-relation någonsin.
Lättnad skrev jag och det är lättnad över att jag aldrig mer behöver fundera över varför vi ingen kontakt har.
Nu vet jag vart hon är och jag vet att det aldrig kan bli.
Det ger lättnad.

Och mitt i allt känns det bara märkligt att hon är död.
På något sätt har jag alltid föreställt mig att hon skulle leva väldigt länge.
Min mormor blev 92.
Så att hon dog vid 72 års ålder känns konstigt.
Men man vet aldrig vad som händer i livets gång.

På Måndag är jag kallad till bouppteckning.
Jag tror jag vet det mesta då lillebror varit flitig i att uppdatera mig.
Efter det är det bara resten kvar, att sälja huset hennes och så.
Tror dock inte att det blir så lätt men man kan ju alltid hålla tummarna för att det går smidigare än vi tror.

Nu ska jag hälla upp en kopp kaffe till och fortsätta mig dag.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!











4 kommentarer:

  1. Härligt med en ledig dag😃Jag ska skjutsa sonen till skolan. Sen ska jag o dottern till stan. Jag har paraffinbehandling kl 13. Så det blir en mamma/dotterdag❤ Ha en fin onsdag😄Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt för dina händer med paraffinbehandlingen.

      Kram

      Radera
  2. God morgon ..ja du läste ju om min 14 feb så underbart med maken :) jag behöver tid med honom :) förstår hur du känner o då är det skönt med en ledig dag i dag för dig jag har oxå en ledig dag såå skönt ...hoppas du kan vila o ha det gott stor kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här lediga dagen har varit skön.

      Kram

      Radera