lördag 25 mars 2017

Lördagsmorgon och lite funderingar över föräldraskap...





Då sitter jag här igen.
Det är Lördagsmorgon.
Jag dricker mitt kaffe.
Solen skiner.
Det är två grader varmt.
Å jag har Mini hos mig.

Hade en härlig dag igår.
Tog mig in till byn på övergång för att göra ett ärende.
Var tvungen att bla posta ett brev.
Insåg att det är sällan jag gör sånt nuförtiden.
Det mesta går över internet.

Pratade med F-kassan angående aktivitetsstödet.
Den jag pratade med tyckte att jag för säkerhetens skull borde skriva en ny ansökan för tiden jag blev nekad.
Pengarna sa hon borde komma per omgående då detta inte var mitt fel utan att AF missat att skicka in förlängning.
Jag får väl se hur det blir, annars måste jag ringa igen.

Kuratorn ringde och ville boka tid, ska dit på Onsdag.
Hon erbjöd sig om jag ville att sitta med på mötet på Måndag med handläggaren på AF och psykologen.
Åtminstone till en början, sen väntar hon utanför.
Det kändes okej.
Tror dock inte handläggaren blir så förtjust men det struntar jag i.
Det är ju jag som behöver det stödet.

Mini kom på eftermiddagen, nån gång efter 17 tiden.
Jag hade maten klar så vi satte oss till bords.
Det var ljuvligt gott.
Vi satt länge och pratade.
Så ringde Midi och vi hade samtal alla tre.
Hon höll på att välja kläder för kvällen och ville få hjälp av lillebror att hitta något fint och passande.
Jag satt större delen av samtalet och bara log.
Dom är för härliga, mina ungar.

Efter disken var klar flyttade vi in oss till biblioteket och där blev vi sittande resten av kvällen.
Pratade, pratade och pratade.
Hade det jättemysigt.
Jag gjorde i ordning jordgubbar som vi smaskade i oss.
Älskar dessa kvällar med Mini, dom är så behagliga.

Det hade tydligen uppstått en situation som inte var så rolig för Mini.
Midi råkade säga till deras far att Mini planerar att ta ett sabbatsår efter studenten innan han söker vidare till universitetsstudier.
Fadern blev riktigt grämse över det.
Han tyckte inte alls att det var en bra idé, surrade om ekonomi och ansvar och att det kanske inte ens blev universitet osv.
Å sen är det svårt att prata med honom då han bestämt sig för att något är fel, inte bra.
Han har en förmåga att bara köra över och inte lyssna.
Mini sa till mig att det enda han tänkte på var att nu drar jag till mamma.

Nu är det ju så att den ömma fadern borde förstå.
Själv blev han skoltrött redan i 4;an.
Valde den kortaste linjen på gymnasiet för att så fort som möjligt sluta skolan.
Mini kämpar på otroligt bra i skolan, det är en tufft program han läser.
Han vet i det stora hela vad han sen kommer att läsa på universitetet men tror inte han orkar göra det direkt efter gymnasiet.
Han behöver andrum innan det blir allvar igen.
Det förstår jag.
Jag ser hur han kämpar och sliter.
Jag tror att ett sabbatsår kommer att passa honom bra men han får inte gå hemma och bara dra, han måste se till att han har ett jobb att gå till.
Den dealen har han och jag.
Vi är överens.
Hade varit trevligt om den ömma fadern oxå kunde förstå och stötta.

Det gör ont i mig när Mini har trassel med sin pappa.
Det gör ont att se honom lite uppgiven sådär.
Jag vill att han ska må bra, att vi som föräldrar ska finnas bakom och stödja honom i hans beslut.
Inte försvåra saker för honom.
Å Mini är en mycket mogen ung kille som står med båda fötterna på jorden.
Han svävar inte ut, han tar ansvar.
Han är helt enkelt en mycket bra kille.
Den bästa!

Nej nu ska jag koka ägg till vår helgfrukost.
Har köpt gott bröd och gott pålägg.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!



6 kommentarer:

  1. God morgon ...men va trist att hans pappa inte förstår eller vill förstå så klart man skall stötta sina ungar i allt :) låter som ni får en mysig morgon hoppas det löser sig med fk stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tråkigt.
      Vi hade en mysig morgon.

      Kram

      Radera
  2. Hoppas att ni får en fin o härlig lördag😃Här skiner solen också☀ Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lördagen var lugn och skön!

      Kram

      Radera
  3. Min son hade tänkt att söka till universitetet denna vår men ändrade sig då han vill vara säker på var han vill studera och vad han ska välja att studera. Så min son har valt att jobba ett extra år och få in lite pengar till studierna nästa höst. Däremot kommer min son att göra antagningsprovet till universitetet nu den första april i år...
    Hoppas att din son väljer det han tycker är bäst för just honom och att han inte låter någon annan (även om det är hans far) bestämma. För trots allt blir din son snart myndig. Jag tror nog det blir ett bra beslut det din son har valt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror fullt och fast att sonen vet vad som är bäst för honom och jag stöttar honom oavsett vad hans beslut blir.
      Å ja, han blir snart myndig så han bestämmer helt på egen hand.
      Tror inte att hans pappa kan påverka honom så han tar beslut som inte känns bra för honom.
      Det tråkiga är att hans far inte förstår utan ska tjafsa om det.

      Kram

      Radera