onsdag 22 mars 2017

Märkligt om mammas död...





Idag är det Onsdag.
Solen skiner hos mig.
Det är alltid trevligt.
Tyvärr snöade det igår och i förrgår så det är inte barmark längre.
Inget cykelväder med andra ord.

Jag sitter med min kaffekopp och funderar lite över gårdagen.
Jag har ju ännu inte fått något obduktionsresultat efter mammas död och nu har det gått tre veckor sen jag pratade med polisen sist.
I går ringde jag igen.
Det tog sina timmar innan jag fick tag på honom.
Han hade fått det och skickat en kopia till mig, lagt brevet på lådan igår.
Frågade om han kunde sammanfatta det för mig i telefonen.
Vilket han gjorde.

Det gick inte att påvisa att någon skada ledde till att mamma dog.
Man kan inte heller fastställa dödsorsaken.

Så mamma dog bara, utan orsak.
Kroppen bara slutade fungera och vips var hon död.
Det känns mycket märkligt att inte veta hur hon dog, lika märkligt som att hon dog.
Detta gör mig ännu mer förvirrad.
Jag var så säker på en stroke eller hjärtinfarkt men inget sånt.
Mycket skumt.

Polisen sa att det kan bli såhär att man faktiskt inte finner ut varför en människa dör.
Men det gör inte mig klokare.
Jag får se vad som står när brevet kommer fram till mig.
Som det känns nu så kommer jag inte bli visare av det.
Så mammas död förblir en gåta.

Jag fick oxå fullmakten jag skulle skriva under igår.
Kvistade över till grannparet så att dom kunde bevittna min namnteckning.
Sen kom lillebror förbi på kvällskvisten och hämtade dokumentet.

Innan lillebror kom hade jag besök av Beda.
Hon tittade in på en kopp kaffe innan hon skulle bege sig hemåt.
Vi hade som vanligt en trivsam stund tillsammans.
Allvar och skratt.
Som alltid välkommet och mysigt.

Idag ska jag gå bortöver till närbutiken och hämta ut ett paket från Apotea.
Tänkte gå dit så fort dom öppnar så jag får göra bort det.
Måste ringa arbetsterapeuten idag igen.
Hon var fortfarande sjuk igår.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!



6 kommentarer:

  1. Godmorgon🌸☕ Ingen sol här idag. Mulet o regnigt....
    Ha en fin onsdag
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mulet hos mig igår med men idag skiner solen så vackert.

      Kram

      Radera
  2. Men fy va läskigt att dem inte hittar något alls, kan man inte kräva en extra gång? mysigt med besök här är solen framme :) kram o fin dag ta hand om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma är redan kremerad så det går inte.
      Men jo det känns konstigt att inte veta varför hon dog.

      Kram

      Radera
  3. Organsvikt är det första som kommer upp i min skalle. Att kroppens funktioner slutar fungera helt enkelt. Då syns det ingenting. Jag skulle råda dig att prata med en läkare när du får hem papperet så du kan få klarhet i hur det kan vara. En obduktion visar ju vad orsakat döden om det tex är en propp eller infarkt eller yttre omständigheter av en annan person som gjort något. En obduktion gör man för att fastställa eller utesluta brott när en ensam människa går bort. Men det kan också påvisa som nu att det inte var någon yttre omständighet eller en infarkt eller liknande som var orsaken. Hoppas du blir klokare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, så långt hade inte jag tänkt.
      Får se om rapporten säger mig något annars får jag väl som du skriver söka en läkare som kan förklara.

      Kram

      Radera