måndag 27 mars 2017

Ny vecka och tankar om dödsångest...





I dag har jag möte med handläggaren på AF och psykologen.
Kuratorn ska sitta med.
Det känns gruvsamt.
Ännu en person som ska införlivas i mitt livspussel.
En person som ska göra någon slags utvärdering av mig.
Efter lunch händer detta spännande möte rum.
Önskar redan nu att det är över och jag är hemma igen.

Gårdagen var lugn.
Vi åt en härlig frukost tillsammans och sen rullade dagen på.
Precis som dagarna brukar göra.
Middagen blev super, soppan är verkligen god och mättande.
Jag gick och la mig en stund i sängen efter att jag diskat undan.
Men det blev ingen siesta, bara vila.

När jag väl gjorde kväll så kom ångesten över mig igen.
Dödsångesten.
Den är ny.
Har känt så sen jag fick veta att det inte gick att fastställa dödsorsaken för mamma.
Den gör att jag inte kan somna.
Jag är helt enkelt livrädd för att somna och sen inte vakna upp igen.
Dom där tankarna som dyker upp vid kvällningen är helt absurda.
Med min rationella hjärna kan jag tänka att herregud, sånt kan man ju inte vara rädd för men dessa känslor har sitt eget liv.
Det är svårt att diskutera undan dom.

Så kvällarna har varit extremt svåra nu i närmare en veckas tid.
Jag vet inte vad/hur jag ska göra/bära mig åt för att få bort dem.
Å jag har som aldrig märkt att jag är rädd för döden.
Jag som så många gånger när jag varit riktigt djupt deprimerad planerat att ta mitt liv.
Skillnaden är att då bestämmer jag helt och fullt själv.
Om jag skulle tvärdö utan orsak, tja då händer det bara.

Oavsett så är dödsångesten jobbig, rent ut sagt besvärlig att hantera.
Det finns ingen logik.
Så fort jag lägger mig så dyker ångesten upp som en tjuv om natten.
Jag tycker att det borde räcka att jag har sömnstörningar, nu blir det definitivt inte bättre då jag rent ut sagt är livrädd för att somna.
Suck, vad hjärnan alltid ska spöka och ställa till det jämt.

Psykologen får kanske något att bita när det gäller mig, vem vet!

Nu ska jag dricka kaffe njuta av att jag faktiskt levde när jag vaknade upp i morse och ta dagen som den kommer fram till att jag måste ta bussen in till byn för mötet.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!

Ps. Klockan 08.15 ringde sköterskan från psyket, blir ingen kurator med på mötet, hon vabbar idag. Dubbelsuck!




7 kommentarer:

  1. Godmorgon☕😃Hoppas att det går bra på mötet! Ha en fin måndag🌸✨ Kram❤

    SvaraRadera
  2. Lycka till idag. Har hört mig för om det där med dödsorsak. Som du kanske vet har jag familj som jobbar inom vården både akutvård och äldrevård. I alla fall är det så att det är det vanligaste att man inte "ser" någon dödsorsak på obduktion trots att personen avlidit. Det betyder att allt gått naturligt tillväga. Hjärtat stannar helt enkelt och organen lägger av. Det mest fridfulla sätt man kan gå bort på. Så det behöver du inte fundera på. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har jag väl i grund och botten förstått att det var av naturliga orsaker hon dog.
      Det hjälper ändå inte min egen dödsångest som eskalerat på sistone.
      Men jag ska ju träffa en psykolog idag så han kan kanske hjälpa på något vis.

      Kram och tack för kommentaren.

      Radera
    2. Du har för det första så otur med dina möten och alla sjukdomar...:(..Panikångest och dödsångest är inget vidare att ha för dej. Det är jobbigt med ångest...hur får man hjärnan att tagga ner....det är inte så lätt. Andas andas...det hjälper ju inte för alla heller. Hoppas innerligt du får sova i natt...sömn är jätteviktig och den behövs för att må bra. Ta hand om dej. Kram

      Radera
    3. Ja otur är ett bra ord.
      Ångest är verkligen inte bra, men svårt att göra något åt.

      Kram

      Radera
  3. Kram på dig. Du har det svårt nu. Jag kan inte säga att jag vet hur du känner men jag har upplevt nåt liknande tror jag. Ren och skär dödsångest hade jag nåt år efter mitt fall eller vad man ska kalla det. Det är inget att leka med. Fruktansvärt och jag önskar så att jag bodde närmre dig.
    Hoppas och tror att du tar dig igenom det här också men av samhället får du ingen stor hjälp. Det är inte klokt så du hanteras. AF är ett skämt enligt mig. Men det planeras också att avvecklas och det tror jag måste göras för idag fungerar inte AF alls. Tyvärr.
    Stor kram på dig.

    SvaraRadera