söndag 26 mars 2017

Sommartid...





Ja då är den här, sommartiden.
Jag gjorde som jag brukar göra.
Ställde om alla manuella klockor igår innan jag gick och la mig.
Så idag då jag vaknade befann jag mig i rätt tidszon överallt i min lägenhet.

Jag tycker nog att jag kände av det mer när jag var yngre.
Tänkte första dagarna att nu är klockan egentligen xx.
Nu märker jag inte alls av det.
Tittar på klockan och konstaterar tiden, så är det inget mer med det.

Ett märkligt system egentligen att laborera med tiden så.
Men det är väl för att vi ska få mer dagsljus både vinter och sommar.
På sommaren är det dock ljust dygnet runt hos mig förutom när det är mulet förstås.
Så, är det hjälpligt?
Kanske inte just hos mig i alla fall.

Gårdagen var lugn.
Jag blev ensam några timmar då Mini åkte iväg och grattade faderns fästmö som fyllde år.
Dom fick våfflor där då det var våffeldagen igår.
Själv är jag inte så förtjust i våfflor så jag gräddade inga sådana åt mig själv.
Tog en macka vid lunchtid.

Vi åt middag efter att Mini kommit hem.
Och sen försvann han in på sitt rum för att spela.
Själv la jag mig i sängen efter att jag diskat undan.
Trodde jag skulle kunna sova en siesta för jag var så trött men se det gick inte.
Hasade mig ur sängen och fastnade på köksstolen resten av kvällen.

Idag ska jag laga tomatsoppa med tortellini.
Det ser jag verkligen fram emot för det är en så god soppa.
Till det ska jag ta fram vitlöksbröd från frysen.
Perfekt Söndagsmiddag då den inte är krånglig att göra men blir supergod.


  • 3 medelstora lökar
  • 2 kartonger passerade tomater
  • 2 kartonger vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • salt
  • italiensk salladskrydda
  • 3 dl grädde
  • tortellini (brukar välja den med 4 sorters ostar)
Fräs lök, ska bara bli mjuk ej få färg.
Slå på passerade tomater samt lika delar vatten + buljongtärningarna
Smaka av med salt och italiensk salladskrydda (använder ganska så mycket av salladskryddan)
Låt koka ihop en bra stund.
Slå på grädden.
Under tiden har du kokat tortellinin enl anvisning.
Lägg ner i soppan.
Eller
Lägg ner färsk tortellini några minuter innan servering (dom har ju väldigt kort koktid)

Det passar bra med vitlöksbröd till.
Servera gärna med finhackade nötter, riven ost och crème fraiche som topping till soppan.

Prova gärna någon gång!

Nu ska jag förbereda vår helgfrukost.
Det blir att koka ägg och annat smått och gott.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!



6 kommentarer:

  1. Här ändrade jag klockorna (manuella) då jag steg upp. Mobilen o datorn fixar sej själv. I bilen ska det ändras manuellt. Här blir det lax i ugn,potatis,sås o sallad till mat. Ha en fin söndag😄Kram❤

    SvaraRadera
  2. Låter gott du :) ja klockorna är inte omställda eller jo alla utom 1 den får maken göra låter mysigt med en god frukost :) njut nu o ha det gott kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppas din Söndag var skön och avkopplande.
      Lycka till idag med op.

      Kram

      Radera
  3. minna lindeb26 mars 2017 20:14

    aah du kunde öppna en bed and breakfast. Blir sååå sugen och hungrig när jag läser här <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bed and breakfast, hihi...njae lite för mycket jobb tror jag.

      Kram

      Radera