lördag 1 april 2017

En helt vanlig ruggig Lördag i April och mammatankar...





Gårdagen i väntan på bussen.
Mycket ruggigt väder och idag ser det likadant ut.

Nåväl, samtalet igår blev av.
Blev rakt snopen när ingen ringde och avbokade.
Pratade om mötet i Måndags och min dödsångest som helt plötsligt visat sig.
Pratade en del om mamma.
Om hur hon efter obduktionsresultatet dog och om hur det såg ut där och vad polisen och begravningsentreprenören berättade.
Inte var den en lugn död på något vis.
Det berättade om en långvarig dödskamp och dödsångest.
Men inget sånt syns i rapporten efter obduktionen förstås.
Inser att det bara är 2 1/2 månad sen mamma hittades död.

Nästa samtal ska vi göra en familjekarta.
Och givetvis fortsätta prata om dödsångest.
Vi bokade in en ny tid redan nästa vecka.

Det finns fler som har tankar att även jag en dag ska gå vidare.
Midi berättade igår att hon köpt en bok som jag ska skriva i.
Något om boken om mitt liv.
Där jag ska berätta om barndom, ungdom, vuxenliv.
Sånt som kan vara trevligt att ha för henne den dag då jag inte längre finns.
Frågade om pappa oxå ska skriva i den men nej, den var för mig enbart.
Så där finns det tankar, i den tjejen.
Och som hon säger, du gillar ju att skriva mamma så det här blir jättebra.

Midi övningskörde när Mini skulle hit och packa ihop sina saker.
Hon följde med in och det var härligt att få krama om henne.
Så åkte dom vidare och jag blev ensam.

Kände mig trött men lusten att läsa mammas dagböcker fanns där så det var vad jag gjorde till mitt i natten.
Har hoppat tillbaka till -95.
Det är fortfarande sorglig läsning men hon får verkligen kämpa varenda dag för det hon vill åstadkomma.
I det jag läser ser jag en väldigt stark kvinna.
Sen att hon har tokiga inställningar till människor och nära släkt, det må så vara.
Men hon är stark, hon kämpar och hennes liv är inte plättlätt enkelt direkt.

Jag läser mig till saker som jag inte ens minns har hänt.
Jag har kanske valt att förtränga det som mycket annat elände i mitt liv.

Jag satt och funderade över vad jag ska göra med alla mina egna skrivna dagböcker.
Jag tror inte jag vill att mina barn ska läsa dom.
När jag läser mammas dagböcker känns det som jag inte har rätt i att göra det.
Jag tror inte hon har skrivit dom för att jag ska läsa dom.
Så jag är splittrad över mig själv, hur jag ska göra med det som är mitt och mina ord.
Mina egna är inte så destruktiva som mammas är men ändå.
Det tål att tänkas på.

Nu pratar jag om dagböcker, inte bloggen.
I dagböckerna är jag mer öppen, mer privat än i bloggen.
Visst skriver jag om tunga ämnen emellanåt här oxå men det blir ändå inte på samma sätt som den där lilla boken där sida upp och sida ner innehåller mina känslor och tankar om det som hände i livet.

Som sagt, det tål att tänkas på.

Vad händer idag?

Har inga planer alls.
Fortsätter nog läsa dagböckerna.
Sen får jag se vad dagen erbjuder mig.
Inte sol i alla fall så ruggigt som det är ute.
Jag har det varmt och ombonat i mitt hem så jag lider ingen nöd.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!





6 kommentarer:

  1. Här kommer det snö idag❄❄ Usch ja...Ha en trevlig lördag
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här snöar det idag Söndag.
      Mycket tråkigt.

      Kram

      Radera
  2. Hos mig snöar det idag. Gick ut en sväng men ramlade på en isfläck och slog mig fördärvad. Kul att du ska börja skriva om dig själv. Blir samtidigt som en terapi för dig. Idag händer ingenting hemma hos mig annat än att sonen gör högskoleprovet idag
    Ha en trevlig Lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så tråkigt att du ramlade.
      Hoppas allt är väl med dig.

      Kram

      Radera
  3. Ja det finns en hel del förstår jag & visst är det tungt att läsa hoppas du hade en skön kväll i går & en fin morgon idag kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, kvällen bara var, inte så rolig, mer blue men den gick.

      Kram

      Radera