tisdag 11 april 2017

Snöade in...





...fullkomligt igår på släktforskning.
Det började med "Boken om mitt liv" som jag börjat skriva i.
Jag skulle skriva om mina mor- och farföräldrar.
Insåg att det fanns en del jag inte visste så ringde Finaste Pappelino.
Vi pratade om min farmor och farfar.
Där kom det fram sånt jag aldrig hört tidigare.

Det triggade igång intresset att bygga ett eget släktträd.
Hittade en sida på nätet "ancestry" där jag gratis kunde börja bygga mitt träd.
Nu märkte jag att viss information var svår att komma åt då jag inte är betalande medlem.
Har ingen lust att betala heller.
Detta började jag med för att det roade mig en stund.
Men jag fullkomligt snöade in på det.
Höll på till och från hela dagen igår.
Mycket spännande.

Sen strulade det till sig på Finaste Pappelinos sida.
Fick inte fram vad hans farfar hette.
Det stämde inte.
Ringde och han berättade vad han visste.
Hans farfar dog innan min pappa föddes så det var så att säga bara hörsägen.
Jag lyckades hitta åt min farfarsfar i alla fall.
Det som var krångligt var att han hade bytt efternamn, föddes med ett annat.
Och det har hänt flertalet gånger i släkten både på min pappas sida och min mammas.

Fram emot kvällen så ringde Finaste Pappelino igen och berättade att han kommit på att en av mina kusiner släktforskat på min farmorsmors gren.
Vi satt nästan en timme och kollade bakåt i tiden.
Det var så in i nordens häftigt och spännande.
Ända till 1480 återfanns en ättling, därefter tog det tydligen stopp.
Både Pappelino och jag var helt tagna.

Själv har jag nog inte tänkt gå så långt bak i tiden.
Är inne på 5 och 6 generationer bakåt.
Tänkte skriva det klart och sen vill jag nog försöka få reda på mer om dessa människor som funnits i min släkt.
Som ett sätt att förströ mig på.
Lite förlösande att kunna gå in i något som får mig att glömma den förskräckliga ångesten för en stund eller två.
Och roligt att lära sig mer om släkten.

Som ni ser på dagens foto så gjorde jag köttbullar igår.
Det tog sin tid innan alla var stekta.
Av någon anledning brukar jag alltid steka köttbullar i min gjutjärnsstekpanna.
Jag läser att många gör dom i ugnen men jag har aldrig provat det.
Har ni gjort det?
Fungerar det bra med stekyta och så?

Det bästa är att jag har ca 8-10 middagar i frysen nu.
Så bra att kunna ta fram när inte orken för matlagning är stor.

Idag ska vi äta rester sen i Söndags då jag gjorde den vitlöksspäckade skinksteken.
Behändigt, bara att värma i mikron.
I morgon ska Mini äta middag ute så jag antar att jag äter rester.
På Skärtorsdagen (Minis sista kväll hos mig för denna gång) ska jag göra plankstek för första gången i mitt liv.
Fick plankor av Midi för några år sedan men jag har ännu inte invigt dem.
På Torsdag så händer det.

Har tagit fram ryggbiff ur frysen som jag alldeles strax ska lägga i marinad.
Det kommer att bli roligt att testa något nytt.

På tal om att snöa in, idag snöar det lapphandskar i kombo med rent regn.
Aprilväder så det skriker om det.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!






10 kommentarer:

  1. Jag har provat att göra både köttbullar och biffar i ugnen. Smidigt och jätteenkelt är det. Man slipper steka i en stekpanna /sparar tid/. Förstår att du snöade in dig i släktforskningen. Jag har(för flera år sedan) själv sökt mig tillbaka till mina rötter. Men precis som du skriver kostar det att få fram information om de sina långt tillbaka i tiden. Så även för mig tog det stopp där. Men en dag kanske jag har råd att lätta på plånboken för att leta vidare. Det hoppas jag i alla fall.
    Vädret idag hos mig; Regn, mulet och slaskit.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag baske mig prova ugnen någon gång framöver.
      Jag har fått fram otroligt mycket redan nu men det är knepigt, man måste vara lurig och söka nya vägar hela tiden.
      Kul är det dock.

      Kram

      Radera
  2. Va roligt att du släktforskar, min svåger gjorde det skoj :) snö??!! usch här är sådär kallt men ingen snö tack o lov gott med köttbullar vi åt det igår mums ha det gott nu kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för mig är det oxå för skojs skull, ett trevligt sätt att fördriva lite tid.
      Snön la sig aldrig, den var regnblandad, tack och lov!

      Kram

      Radera
  3. Ganska roligt med släktforskningen ju :) Jobbigt jo på vattengympan.Känner mej ganska slö just nu. Blir en vilostund bara sonen dyker upp
    Ha en fortsatt bra dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är roligt har jag upptäckt.
      Kul när man får ett genombrott efter åtskilliga sökvägar.

      Kram

      Radera
  4. Jättekul att släktforska. Jag har inte gjort det men vi har ju släkt i usa som var hos oss i juli, det var så kul att träffa en syssling till mig. Jag har gjort köttbullar i ugnen och dom blir bra, men som du säger kanske inte så mycket stekyta på dom. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har visat sig att jag tycker att det både är kul och spännande att släktforska.

      Kram

      Radera
  5. Men åh vad roligt att du börjat släktforska! Jag började ju i höstas och är helt fast, det är helt enkelt farligt kul och man kan bli uppslukad som sagt. Tyvärr måste man nästan ha ett abonnemang nånstans för att få tillgång till de riktiga källorna annars kan det bli väldigt fel. Mina kusiner och jag har lagt ihop så jag har just nu ett aktivt abonnemang hos Ancestry. Vill du veta något kan jag leta åt dig? Själv har jag fastnat på 1740-talet, jag kan omöjligt läsa den handstil som prästerna använde då, det är som kinesiska. Får väl lära mig...
    Så skönt att ha färdig mat i frysen. Jag försöker också ha det men det blir för sällan.
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jätteroligt men det blev för intensivt för mig som gick all i under två dagar, haha, måste vila hjärnan nu.

      Jo det kan verkligen bli fel, trodde mig fått tag på min mormors mormor men jag fick inget att stämma. Det visade sig vara fel person, när jag hittade rätt så blev jag så nöjd och pusselbitarna föll på rätt plats.

      Men ska som sagt vila några dagar, hjärnan blev överhettad.
      Tack, jag hör av mig om det är något jag behöver hjälp med.

      Kram

      Radera