söndag 21 maj 2017

Söndag och efter kalaset...





Sitter i mitt kök och dricker kaffe.
Jag har köksfönstret öppet och det strömmar in frisk luft i köket.
Härligt att kunna ha fönstret öppet utan att frysa.
Jag tror att Mini fortfarande sover.

I går blev vi hämtade strax före 12 av finaste Pappelino.
När vi kom hem till honom så fick han blombuketten flickorna köpt.
Han blev glad.
Så hjälpte jag och Midi att slå upp välkomstdrinkarna.
När alla andra kom så bar vi ut brickorna med dryck och tilltugg till uteplatsen på framsidan.
Vi blev många.
26 stycken.

I källaren  finns en lokal som de boende kan låna vid större festligheter och där var det uppdukat till buffé.
Jag och barnen satte oss tillsammans vid ett bord.
Det fylldes på med min brorsdotter samt med min äldsta bror och hans tjej.
Buffén var delikat.
Massor av olika kallskuret, potatissallad, rotsaksgratäng, en mängd olika frukter och grönsaker, bröd och ost.
Till maten kunde vi välja på rött, vitt, öl, läsk och vatten.

Efter maten hjälpte mina flickor till att duka undan och diska.
Jag tror att finaste Pappelino var tacksam för hjälpen.
Det blir ju en del disk efter 26 personer.

Så dukades det fram tårta och några bakverk samt kaffe.
Till det kunde vi välja på 3 sorters likörer eller whisky.
Om vi ville alltså.
Jag tog en bit marsipantårta och den hade Pappelino bakat bra.
Den var så saftig och god, inte för söt och fylld med blåbär.
Jättesmaskigt.

Det som var extra härligt för finaste Pappelino och hans fästmö var att hennes son med familj kom.
Dom reste hem från Filippinerna där dom vanligen bor.
Familjen består av två vuxna och tre barn.
Det var roligt att träffa dom även om vi satt långt från varandra.

Senare under eftermiddagen så sa vi Hej Då och tog bussen hem så att finaste Pappelino kunde ta sig en whisky och slippa skjutsa hem oss mitt under kalaset.
Vi var väldigt nöjd över att åka hem. 
Det var en fin fest.
Så nu är finaste Pappelino riktigt firad.
Han är 80 punkt slut.

Det var ljuvligt skönt att komma hem igen.
Hela dagen hade gått.
Jag softade framför laptopen.
Mini pysslade med sitt.
Jag lagade till en lättare kvällsmat till Mini.
Själv kände jag mig inte hungrig alls.

Sängen lockade men jag kom i säng senare än vanligt.
Trodde jag skulle kunna sova länge i morse men som vanligt så vaknade jag 03.00.
Blir så trött på detta extremt tidiga vaknande.
Men idag är det Söndag och en vilodag.
Det enda jag ska göra idag är middag.
Det blir kasslergratäng och sallad.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!

4 kommentarer:

  1. Härligt att kalaset blev såå bra😄Solen skiner o det börjar kännas vår o sommar☀☀ Ha en lugn o skön söndag😄Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett trevligt kalas.
      Vi hade fint väder igår med.

      Kram


      Radera
  2. Låter som ett härligt kalas och vilken fin tårta då. Kul att träffas och jag förstår att han var nöjd med tillställningen och så bra att få hjälp. Vi ska strax åka och titta på dansuppvisning här i stan. Vårt äldsta och yngsta barnbarn går på dans en gång i veckan och nu ska dom visa vad dom lärt sig. Det brukar vara så kul att se och så duktiga dom är. Så bra för dom att få uppträda för publik, det hade jag aldrig törs när jag var i den åldern. Jag var så blyg så jag tittade inte på nån tror jag... Ha ha. Ha en skön söndag och kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en härlig stund, att sitta och titta på barnbarnens dansuppvisning.

      Kram

      Radera