tisdag 30 maj 2017

Tisdag...





Som vanligt är jag aningen vilsen när det kommer till dagar.
När jag låg i sängen i morse höll jag på att klura över vilken dag det är idag.
Kom slutligen fram till att det borde vara Tisdag.
Så kom nästa klurighet.
Vilken dag skulle jag till läkaren.
Blev tvungen att gå upp och titta på kallelsen.
Å nej, det var inte idag, det är i morgon.

Nåväl, jag har aldrig tråkigt med mig själv.
Finns mycket att klura över, som vad såg jag på tv;n i går kväll när jag lagt mig.
Inget som faller sig naturligt att minnas men jag har tv.nu där jag kan kolla.

Igår var jag i alla fall hos kuratorn.
Vi pratade en del ångest, oro, irritation, morsdag, kommande läkarmöte, mina farhågor om att kuratorn ska vara sjuk då osv.
Hon berättade lite om läkaren, vilket sätt hon agerar på osv.
Det som ska hända i morgon är ställningstagande till sjukskrivning samt skriva ett medicinskt utlåtande för sjukersättning.
Nästa vecka ska jag till kuratorn igen och då ska vi skriva ansökan om sjukersättning.

Kuratorn hoppas på att läkaren verkligen har läst min journal så jag ska slippa ta allt från början igen.
Så tänker hon prata lite med henne innan jag kommer.
Men hon säger till mig att det kommer att gå bra.
Får väl hoppas på det.

Tycker ändå att det känns jobbigt att än en gång träffa en vilt främmande människa som ska göra en bedömning av mig.
Å eftersom F-kassan blivit så hårda i sin bedömning om rätt till sjukskrivning så måste det kunna synas och dokumenteras hos läkaren att man mår psykiskt dåligt.
Där har jag direkt en nackdel, jag är brun i ansiktet, inte för att jag solat utan för att jag blir brun bara av att vara ute.
Man ser fräsch ut när man är brun, det säger alla.
Å så brukar min hjärna liksom skärpa till sig när jag sitter hos en läkare eller vilket annat möte som helst.
Jag kan hålla tråd, jag är duktig på att förklara hur jag mår osv.
Det finns ingen likhet med den jag är hemma då jag är avslappnad.
Alla tokiga saker jag säger, så bakvänt jag pratar, hur jag tappar ord och meningar, hur jag förlorar tråden i samtal och inte ens minns vad jag börjat prata om, hur minnet i allmänhet sviktar, hur stressad jag blir av minsta lilla, panikångestattackerna from hell osv.
Sånt kommer liksom inte riktigt fram när jag sitter hos en läkare.

Kuratorn säger dock att det är väldigt vanligt att folk blir skärpt hos läkare.
Man kommer nyduschad och luktar gott.
Man kan t.o.m säga att man mår ganska bra om läkaren frågar hur man mår.
Det är då kuratorn sticker in.
Eller så kan en patient ringa och avboka tiden hos läkaren för hen mår allt för dåligt.
Å det är ju just det läkaren behöver se.

Vi är alla olika.
Å fungerar på olika sätt.
Ett psykiskt dåligt mående syns inte alltid när det handlar om ett möte på runt timmen.
Men man måste ändå få fram hur det är de andra 23 timmarna på dygnet, hur det dagligen är.
Nu har jag väl tur i sig som har kuratorn som backar upp mig.
Hon vet ju hur mitt mående sett/ser ut och har krasst konstaterat att det aldrig blivit bättre.
Det är ju hon om någon som vet hur jag mår näst efter mig själv.

Jag önskar att det vore Torsdagsmorgon så att detta jobbiga är bortgjort.

Men det är bara Tisdag idag.
Ska inte göra något särskilt idag.
Ta det lugnt, softa.
Äta en bit tårta som finns kvar sen mors dag.

Mini är på studieresa i Luleå.
Dom åkte igår kväll och åker hem i morgon em.
Ska sova på vandrarhem.
Idag ska dom till Luleås tekniska högskola och så var det ett företag dom ska besöka.
Ikväll ska dom bowla, det är en obligatorisk aktivitet.
Blir roligt för Mini har aldrig bowlat tidigare.
Ska blir spännande sen att höra hur resan varit.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om! 






5 kommentarer:

  1. Hoppas att du får en fin tisdag😘Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt okej än så länge!

      Kram

      Radera
  2. Klart man inte funkar i huvudet när du inte sover ordentligt. Hoppas att allt ordnar sig via FK så det blir lugnt för dej. Dottern din är nästan hos oss då😄Det är bara 5 mil emellan städerna😄Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är givetvis en av anledningarna till varför jag inte fungerar.
      Japp, min son är nära din stad.

      Kram

      Radera
  3. Det syns ju inte utanpå att man mår dåligt på insidan. Och som du säger om man är brun och fräsch så ser man ju pigg och frisk ut. Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig. Skickar en stor kram.

    SvaraRadera