fredag 23 juni 2017

Midsommarafton...





Alla har olika traditioner om vad Midsommarfirande innebär.
Man kanske åker till en hembygdsgård, dansar runt midsommarstången, kastar pil, snurrar på ett chokladhjul, fiskar fiskdamm och umgås med likasinnade.
Man kanske firar med sin familj, släkt eller vänner.
Man kanske firar med sina barn (vilket jag gjort under många år).
Man kanske sitter på egen hand och inte firar något alls.

När det kommer till mat på borden så gör många "liknande julbord", andra nöjer sig med sill och ägg och många vill grilla.
Jordgubbar på ett eller annat sätt vill många ha till desserten.

Många plockar sju sorters blommor och lägger under huvudkudden i förhoppning om att drömma om sin tillkommande.

Ett Midsommarfirande kan se ganska så lika ut och samtidigt olika.
Kanske beroende på var man är uppvuxen.
Vilka traditionen orten har.
Vilken familj man kommer från, hur seden såg ut där.

I år blir det första gången jag firar Midsommar för mig själv.
Det känns lite konstigt men det gör ingenting.
Jag klarar mig alltid.

Mina barn är stora nu och firar på eget håll med goda vänner.
Och det är precis som det ska vara.

Morgondagens resa har blivit inställd.
Maxi har blivit jätteförkyld med 40 graders feber.
Så vi får göra den vid mer passande tillfälle.
Inte roligt för mig att åka om vi inte blir allihopa och inte roligt för Maxi att följa när hon blivit så sjuk.
Men det är sånt som händer!

Nu får ni alla fina ha en fantastisk Midsommarafton!

Kramen om!



8 kommentarer:

  1. Vad synd att inte resan blev av. Men så kan det bli... Ha en fin o trevlig midsommarafton
    Kram❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite synd men vi tar den senare.
      Tack min Midsommarafton gick i lugnets och mysets tecken, inte dumt alls!

      Kram

      Radera
  2. När barnen var små gick jag på Midsommarfiranden med hoppborg,häståkning. dans runt midsommarstång osv....Men nu är barnen för gamla att gå på sånt arrangemang.
    Dem sista åren har jag och barnen firat midsommar hemma. Idag ska min (vuxna) dotter bjuda på grillat och annat smått och gott hemma hos henne. Så jag slipper laga mat ikväll "ler".
    Trist att din "Maxi" har blivit förkyld. Hoppas att hon kryar på sig å det snarast så att ni kan planera om resan.
    Glad Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gjorde liknande när barnen var små, åkte ut till en hembygdsgård som hade en hel massa aktiviteter.

      Jag och barnen har firat Midsommarafton sen jag skiljde mig.
      Inte alla år har alla barn varit med men nästan.
      I år blev det annorlunda och det gick det med.
      Hade en kravlös och mysig midsommarafton för mig själv.

      Härligt att du blev bjuden på mat igår.

      Kram

      Radera
  3. Vilken smarrig midsommartårta på bild!
    Tråkigt att resan blir inställd, hoppas att det går att göra den vid ett annat tillfälle istället.

    Hoppas också att du fick en fin midsommarafton, och att du unnande dig något gott och mysigt trots att du firade själv <3

    Ha nu en fortsatt fin midsommarhelg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en mysig Midsommarafton, totalt kravlös och det fungerade utan problem.
      Resan blir av men vid annat tillfälle.

      Tack och detsamma till dig!

      Radera
  4. Visst är det trevligt att träffas o göra nåt med vänner eller med barnen i huset midsommar . Du ser ut att ha haft en bra dag ändå trots barnen hade sitt. Håller med dej att dom ska göra sitt. Men Ifjol var jag inlagd på LAS över midsommar. Vår yngsta son var hemma över helgen då. När jag blev inlagd stannade han hemma m pappa. Det var sött av honom tycker jag😘. Vi har fina o omtänksamma ungdomar du o jag. Kram till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var väldigt fint av din son.
      Jo du vi har omtänksamma barn både du och jag, en sån glädje det är.

      Det gick att fira midsommar ensam, helt klart led jag inte av det men visst saknade jag "förr om åren" lite grand.

      Kram

      Radera