lördag 15 juli 2017

Lördag...





Idag skiner solen från en klarblå himmel.
Det ser ut att bli toppenväder om det fortsätter såhär.
Själv känner jag att jag inte bryr mig så mycket om vad väder det är/blir.
Är inte på humör.
Har ont i huvudet och har värk i kroppen.
Känner mig rent allmänt upp och ned.

Mini kom igår.
Mysigt att se honom.
Vi åt tillsammans.
Satte oss i biblioteket och pratade.
Om honom och hur han haft det den sista veckan.
Han har varit ensam, pappa och fästmön var i stugan.
Han har haft det bra, gillar att vara ensam hemma.
Han har träffat vänner, umgåtts med syster yster.
Så det var en nöjd son som kom till mig.

Själv berättade jag ingenting om sista veckan.
Bara lite lätt om förra nattens ångestattack som gjorde mig så trött och värkbruten igår.
Klarade inte av att berätta mer.
Vill egentligen inte heller.
Det är ju mina vuxenproblem, inget han ska behöva grubbla över.
Det räcker att han vet att jag försöker bli sjukskriven, att jag inte mår bra.
Turerna och allt strul dessemellan behöver han inte veta.
Kändes inte som det igår i alla fall.

Jag grät en del igår innan han kom.
Förtvivlade och uppgivna tårar.
Inte vet jag om det blir bättre av att göra det.
Dom gav mig ingen lättnad.
Men sånt är livet.

Hade tänkt försöka ha en helg utan grubbel men jag hinner inte mer än vakna så är jag där.
Tänker på det handläggaren sa att det är ju inte så att jag INTE kan bli sjukskriven framöver, jag kan ju ex bryta ett ben eller det kan hända annat.
Hm, bryta ett ben känns lite krångligt må jag erkänna.
Men det som verkligen felar mig, min psykiska ohälsa, tja det kan jag INTE blir sjukskriven för.
Eftersom läkaren skrev en längre sjukskrivning så gäller detta till den 30/9.
Jag kommer även att förlorar inkomst, både juni och juli går ju bort nu om det blir så att jag inte får vara sjukskriven.
Hur löser jag det i efterskott liksom?
Skattkistan gapar tom.

Hm, mycket, alltför mycket att grubbla över.
Får genast sluta med det.
Drar mig i örat.
Försöker tänka om.

Det är helg.
Solen skiner.
Mini är här.

Se nu till att vara glad för det lilla käraste Millan, se nu banne mig till det!

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!


15 kommentarer:

  1. Solen skiner☀☀ Ha nu en så bra lördag du kan😘Härligt att Mini är hos dig😄Kramen om💕❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är härligt att Mini är här!

      Kram

      Radera
  2. Jag undrar bara hur F-kassan tror att du ska klara av /orka med att spela för "laget Sverige" med livet som spelplan?
    Det är inte okey att alt fler och fler människor som egentligen borde vara berättigad till sjukpenning alternativ sjukersättning/handikappersättning eller andra dylika ersättningar som F-kassan har hand om får avslag efter avslag (hur många gånger de än ansöker) och hur tydliga och utförliga läkarintyg alternativ andra intyg F-kassan får in. Folk som på riktigt är sjuka/funktionshindrade slängs ut från sjukförsäkringen och får stå där utan ekonomisk trygghet. Trots alla ansträngningar du gjort för att få in rätta intygen till F-kassan har du blivit bemött av en likgiltighet. Inte bara från F-kassan utan även från psykatrin skulle jag vilja påstå. (Ett samhälle ska stötta alla som lever i det inte stjälpa)
    Kan du inte söka försörjningsstöd ? Har du blivit sjukskriven av en läkare men inte har sjukpenning/sjukersättning för att du fått avslag eller blivit nollad av F-kassan (men söker sjukpenning/sjukersättning) alternativ är inskriven hos arbetsförmedlingen men inte får någon A-kassa har du rätt att ansöka om försörjningsstöd.

    Skönt att du har Mini hos dig igen. Blir kanske lättare att leva och andas en smula för dig och du får annat än elände som upptar dina tankar för ett tag.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samhällssystemet är en enda röra och vi är många som blir drabbade.
      Att söka försörjningsstöd är väl vad jag kanske måste göra om jag får avslag men där kan man inte söka retroaktivt och dom räknar 4 månader tillbaka i sin ansökan.
      Sen blev jag tvungen att låna 5000 kronor av en vän för att kunna betala sista hyran och försörjningsstöd fungerar som så att lånade pengar räknas som inkomst, dom struntar i att de måste betalas tillbaka så möjligheten att få den hjälp jag behöver är inte särskilt stor, tyvärr!

      Kram

      Radera
    2. Sverige har blivit ett hårt och kallt land sanna mina ord.
      Jag vet hur svårt det är att få försörjningsstöd med deras lagar och normer så jag förstår om du är tveksam att söka försörjningsstöd.
      Har du inte rätt till A-kassa då (om du är med i ett fack) då du har varit anställd under hela tiden som du fick sjukpenning?
      kram ♥

      Radera
    3. Gick med i facket i Oktober-16.
      Har fått ihop en period men den räknas inte efter "vad jag tjänat när jag jobbade än", måste gå ett år först.

      Sen är det ju vissa problem med att stämpla då jag inte har arbetsförmåga, vet inte hur AF och facket ställer sig till det.

      Kram

      Radera
  3. I have learn some good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.

    I surprise how a lot attempt you put to make this kind of wonderful informative site.

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt att Mini är hos dig! Hoppas att ni får en fin kväll och att du får lite paus från oro.

    Ha det gott!
    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis är det mysigt att ha Mini här, det är det alltid.

      Kram

      Radera
  5. Det är inte klokt hur dom behandlar folk😡Kramar

    SvaraRadera
  6. Howdy! I realize this is sort of off-topic
    however I had to ask. Does running a well-established blog such as yours
    take a lot of work? I am completely new to writing a blog however
    I do write in my diary daily. I'd like to start a blog
    so I can easily share my own experience and views online.
    Please let me know if you have any suggestions or tips for brand new aspiring bloggers.
    Thankyou!

    SvaraRadera
  7. Hey there! Someone in my Facebook group shared this site with
    us so I came to check it out. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!

    Wonderful blog and superb design.

    SvaraRadera
  8. Men asså...jag blir så beklämd när jag läser dina inlägg. Vad är det med systemet?! Fel är det definitivt. Jag blir både arg och ledsen när jag ser hur du blir behandlad. Vad f...ja, jag har lust att svära också. Fast jag sällan gör det men ibland måste man liksom ta i!! Vad är det de inte förstår?? Eller rättare...vad är det i systemet som är så urbota fel?? Att ett psykiskt mående inte är så noga? Bryt ett ben...men vad f...ok Millan...se till att skaffa dig nån fysisk skada...det är liksom lättare att se. JAG BLIR SÅ URBOTA TRÖTT. De misshandlar ju dig! Skäms på detta vidriga system som behandlar människor som om vi skulle vara några slags...ja, kommer inte ens på vad vi skulle vara...
    Stor kram och jag hoppas den anonyme kuratorn hör av sig snarast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du för din varma medkännande kommentar.

      Kram

      Radera