söndag 2 juli 2017

Söndag...





Mer och mer moln bildas på himlen.
Det blir kanske inte lika fint som igår då solen sken hela dagen lång.
Själv längtar jag efter ett sjudundrande åskväder då jag kan sitta på altanen och bara mysa.
Är galet tokförtjust i åskväder.

Gårdagen var lugn.
Mini klev upp så sent att jag redan ätit min frukost (väntade tills 11.30 ung).
Jag höll honom dock sällskap vid köksbordet.
Drack en extra kopp kaffe.

Han fick fasligt brått efter frukosten då han skulle bli upphämtad av kompisar.
Dom drog iväg och han var borta några timmar.
Jag försökte vila under tiden han var i väg men det gick inte nå vidare bra.
Kom mig inte till ro.

Klev upp och tog fram skärmaskinen.
Skar upp hela steken.
Det är så behändigt med skärmaskin då man kan skära tunna fina skivor och slipper stå och göra det för hand.

Jag tog fram skyn och gjorde en gudomligt god sås på den.
Började med att koka ner skyn en aning.
Den var så smakrik så jag behövde inte krydda mer än en tesked svartvinbärsgelé.
Det är vad som är så bra när man gör stek i lergryta, man får så intensiva smaker i skyn att det inte behövs extra kryddor sen när man gör såsen.

Till stek och sås hade Mini önskat potatiskroketter så när han kom hem så var det bara att ställa in plåten i ugnen.

Så middagen blev alltså potatiskroketter, vitlöksspäckad skinkstek, sås, svartvinbärsgelé och sallad.
Det var otroligt gott.

Vi satte oss i biblioteket efter maten och pratade körkort.
Han var väldigt intensiv så jag märker att det här är något som är väldigt viktigt för honom och han vill ta det ganska så omgående efter han fyllt 18.
Han har valt körskola och ska anmäla sig omgående efter deras semester.
Så vi pratade körkort, teori, körskolelärare osv under några timmar.
Har jag sagt att min son är pratglad?

Sen tog jag det lugnt igen.
Satt vid laptopen och tittade på film.
Och gick och la mig när filmen var slut.

Idag har jag inga planer.
Jag behöver inte laga mat.
Har massor av rester sen Fre-Lörd.
Behöver inte cykla iväg, har allt jag behöver hemma.
Så jag tar dagen som den kommer.

Vad hittar ni på idag?

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




10 kommentarer:

  1. Har endel att göra idag....ska nog vila också
    Ha en härlig söndag
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göra blandat med vila brukar funka bra.

      Kram

      Radera
  2. Skönt med lugna dagar :_D

    SvaraRadera
  3. Låter som en skön dag jag får fixa mat, har inget kvar i frysen he he här är oxå gråväder men vad gör det? ha du oxå en fin dag kram kram

    SvaraRadera
  4. Häromdagen gjorde jag en Grekisk skinkstek. (smörjde in steken med salt, vitlök och rosmarin) och tillagade den i ugn i nästan fyra tim 150 grader. Sen la jag honung på steken och in i ugnen ytterligare tio minuter i 200 grader. Blev ganska gott.
    Håller med dig att det är så skönt när lugna dagar infinner sig.
    Söndagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät jättegott och exotiskt.

      Ja, jag gillar lugna dagar.

      Kram

      Radera
  5. Nu får du mig att bli hungrig igen :) låter delikat med stek och vinbärsgelé. Mat är så gott och speciellt när den lagats med omsorg som jag förstår på ditt sätt att beskriva att du alltid gör.

    Hoppas att du får en fin dag, med det väder du föredrar och om det är åska så varför inte. Under tiden kanske du kan skicka ner solen till oss här i regniga och blåsiga södern.

    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja stek är väldigt gott, kanske för att jag inte gör det så ofta.
      Och ja jag lagar alltid mat med omsorg och kryddar med en massa kärlek.

      Idag blir det nog regn, åskvädret får jag nog vänta på..undrar om du har fått solen till dig nu?

      Kram

      Radera