söndag 13 augusti 2017

Höstfeeling och depressioner...





Idag är det verkligen höstkänsla i luften.
Cyklade bort till närmsta butiken i morse.
Passade på att panta bort lite petflaskor.
Handlade lite.
Å vad ruggigt det kändes ute.
Himlen är grå, det blåser ganska så friskt och inte är det varm luft som strömmade mot mig.
Kylig och något rå luft är vad morgonen bjöd på.
Det kan väl inte redan vara höst?
En försmak om vad som komma skall är det allt.

Jag och hösten går ju inte riktigt ihop.
Det är då jag brukar gå ner mig.
Vet inte vad det kan bli för skillnad nu när jag redan är så djupt deprimerad.
Långt innan...

Vintern och jag går inte heller ihop.
Då brukar depressionen blomma ut i hela sin "härliga" prakt och jag förstår inte hur jag ska klara av att överleva den.
Det är lika dant vartenda år.

När jag var yngre älskade jag hösten.
Tyckte den var absolut den bästa årstiden på året.
Då kunde jag andas igen efter en lång sommar med kvav och tryckande värme.

Men det var långt innan depressionerna tog över.
På den tiden då de bara hälsade på en kort stund och var hanterbara.
Å det var länge sen nu...

Jag gick och pratade med en sjuksköterska i början av min tid då jag blev flyttad till Psykiatrin.
Hon sa att om jag inte tänkte så negativt om hösten så skulle jag inte bli så deprimerad.
Som om det är tanken som gör en deprimerad, det är en kemisk obalans i hjärnan, något som bara händer och som man själv inte kan rå på.
Kan säga att jag slutade att gå och prata med denna sjuksköterska för hon kunde minsann ingenting.
Hon hade helt enkelt inte kompetens för någon som mig.
Men så hon fick mig att gråta, då när hon gick an på mig.

Min nuvarande kurator höll på att ramla av stolen när jag första gången berättade vad jag fått höra av denna sjuksköterska.
Ren och skär idioti.

Vem i helsike väljer att gå in i en depression liksom?
Ingen så vitt jag vet.
Vem skulle inte vilja känna sig helt frisk och slippa denna psykiska ohälsa?
De flesta jag känner som har varit djupt deprimerade eller som har lätt att bli det.

Nä inte säger det att man får rätt hjälp per automatik bara för att man är inskriven på Psykiatriska mottagningen.
Det finns så många underliga människor där så ni anar inte, eller jo ni som har haft kontakter där vet förmodligen.

Det jag helst av allt vill göra när hösten är på väg är att lägga mig och sova tills det blir vår.
Jag skulle passa som björn tror jag.

Nåväl, nog om det. 
I går tog jag fram fläskfilé från frysen.
Tänkte lyxa till det lite nu när det är Söndag och allt.
Vet inte om jag ska grilla den eller bara steka den i gjutjärnsstekpannan.
Det blir potatisgratäng, bea, sallad och svartvinbärsgelé till.
Potatisgratängen köpte jag billigt när jag storhandlade sist så jag slipper skala potatis, skiva den och löken och ja ni fattar, jag kör det enkla racet.
Gillas just nu att slippa ansträngningen av total matlagning från grunden.
Jag orkar helt enkelt inte det.

I övrigt får dagen bli som den blir...

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!

8 kommentarer:

  1. Ja du det finns folk på fel plats oavsett om dem har utbildning, men skönt att du slapp henne :) låter som du får en skön dag o god mat :) kram på dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så och ja såna ska man inte fortsätta prata med.

      Kram

      Radera
  2. Ja det känns nog som höst idag... såg nog att det ska bli bättre väder snart😄Men jag gillar hösten😊Idag far flickorna tillbaka...Helgen går fort. Ha en fin söndag💕 Kram❤

    SvaraRadera
  3. Normally I don't read post on blogs, however I would like to say that this
    write-up very compelled me to take a look at and do it!
    Your writing taste has been amazed me. Thanks, very nice post.

    SvaraRadera
  4. Tror att det är det kommande mörkret också som spelar oss ett spratt...det är inte kul när det blir mörkt dygnet om snart. Det är tunga månader. Sköt om dej. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har säkert rätt i det att mörkret påverkar enormt.

      Kram

      Radera